woensdag 23 juli 2008

Immotheker.

Het lijkt alsof we de afspraak met de Immotheker een eeuwigheid geleden hebben gemaakt. Eindelijk is het zover. Ik ben mooi op tijd voor de afspraak en na een korte uitleg over wat de Immotheker voor mij kan doen, steek ik van wal over ons project. Ik krijg sterk de indruk dat we geen domme dingen aan ’t doen zijn. De Immotheker moet toegeven dat de rentevoet in het voorstel van de bank helemaal niet slecht is.

Maar de rentevoet is slecht een deel van het verhaal en de man raadt me aan om zeker na te gaan hoe het zit met een eventuele brandverzekering en zichtrekening die mogelijk gekoppeld zijn aan die voordelige rentevoet. Ook de schuldsaldoverzekering blijkt bij de ene bank duurder uit te vallen dan bij de andere. Onze situatie wordt prompt uitgerekend en ik krijg meteen een idee van wat ons nog te wachten staat. Na een half uurtje zijn de belangrijkste zaken besproken. De immotheker geeft nog even mee dat hij net iets lager kan gaan met de rentevoet, maar ik lees op zijn gezicht dat het niet veel voorstelt.

Eenmaal thuis bespreken we de zaak en besluiten onmiddellijk onze eigen bank te bellen voor een nieuwe afspraak. Onze contactpersoon is de volgende dagen met vakantie maar wil ons wel nu, direct, meteen en ogenblikkelijk ontvangen. We pakken een en ander snel bijeen, dumpen de kinderen bij de grootouders en haasten ons naar de bank.
Er volgt opnieuw een zenuwslopend gesprek over fiscale optimalisatie en dies meer. In eerste instantie blijkt een nieuwe berekening minder gunstig uit te vallen. Blijkt dat de korting omdat we goede spaarders zijn, plots is weggevallen. We hebben precies zes maanden geleden een deel van ons spaargeld gebruikt om onze grond aan te schaffen. We zijn vanaf deze week dus geen goede spaarders meer (de bank kijkt zes maanden ver in het verleden om dat te bepalen). Meteen een reden om een hogere rente aangesmeerd te krijgen. Na wat zoekwerk vindt de bankdirecteur toch nog een betere korting waardoor onze rente uiteindelijk nog zakt. Joepie!

We krijgen bedenktijd tot maandag. Vrijdag kunnen we informeren of de rente volgende week stijgt of daalt. Dan kunnen we beslissen of we maandag of dinsdag onze lening afsluiten. Alweer iets dat we zeker niet mogen vergeten. Spannend!

Geen opmerkingen: