woensdag 9 juli 2008

Eandis.

Nu we een overeenkomst hebben met de aannemer voor het houtskelet, moeten we eerst zorgen voor elektriciteit op onze werf. Want dat duurt snel een maand. Oef, dan zijn we nog op tijd. De aannemer wil op 18 augustus beginnen, dat geeft ons ruim een maand tijd.

Goed dan, even uitzoeken op de site van Eandis hoe we te werk moeten gaan. De site is overzichtelijk en als je hen mag geloven kan je snel en simpel je aansluiting regelen via een formulier op die site. Laten we dat dan maar meteen doen. Even later blijkt het allemaal niet zo simpel. Het is een formulier dat alle klanten moet kunnen bedienen. Je krijgt dus vooral veel onnodige en verwarrende vragen. Waarom zou ik als particulier een industriële aansluiting willen vragen? Wat betekent decentrale productie < 10 kVA? Hoe kan ik voor een nieuwbouw een EAN code opgeven? Juist dat hoeft niet, waarom wordt het dan gevraagd, ik heb al opgegeven dat het een nieuwbouw betreft!

In de volgende stap wordt me gevraagd of ik klant ben of energieleverancier. Ik was toch vertrokken van het gedeelte voor particulieren? Hoe verwarrend allemaal. En dan pas kan ik beginnen met het invullen van mijn gegevens, wat nog eens enkele extra pagina's duurt. Zo wordt gevraagd wie de technische correspondent is, duh?

Dan komt het echte werk. Om welk soort aanvraag gaat het? Nooit gedacht dat er zoveel mogelijkheden bestaan. Maar wat is het verschil tussen al die opties? Als leek zegt het me allemaal wreed weinig. Na veel lezen en overwegen op goed geluk wat gekozen. Nu maar verzenden die hap. We zullen het wel horen als er iets niet klopt.
Het is dus niet simpel en niet snel. Maar het lukt uiteindelijk wel.

Geen opmerkingen: