woensdag 19 november 2008

Collega helpen.

Maandag kregen we een telefoontje van H, een collega strobouwer. Zijn houtskelet is zo goed als klaar en vandaag moet het dak vol stro gestopt worden. Op een weekdag is het niet evident om vrienden op te trommelen. Gelukkig heb ik vandaag vakantie en besef ik maar al te goed hoe belangrijk het is om je dak zo snel en droog mogelijk te isoleren. Ik stel mijn kennis en spierkracht dan ook graag ter beschikking. Met mijn ervaring erbij moet het zeker lukken op één dag. Tenslotte is net dat één van de leuke aspecten van strobouw, dat je mensen leert kennen, elkaar kan helpen en ervaringen kan uitwisselen.

Rond halftien kom ik aan op de werf. H zit al op het dak en schoonvader L stapelt beneden de balen op paletten die met de kraan op het dak worden gehesen. Na wat uitleg over mijn werkwijze beginnen we eraan. Gaandeweg merk ik dat een zacht hellend dak heel wat makkelijker werkt en andere mogelijkheden biedt. Je kan bovenop de geplaatste strobalen lopen en werken. Je hoeft dus niet voortdurend op planken te klauteren. En je kan ter plekke balen op maat maken.

Op een beetje motregen na blijft het trouwens droog. Tegen een uur of vier ligt het hele dak vol en zit ons werk erop. We mogen trots zijn op onze prestatie. Alles nog goed afdekken en morgen kan H nog wat gaten opvullen. En dan bouw ik mijn eerste stromuur.




Geen opmerkingen: