woensdag 22 juli 2009

Geknoei van Eandis (deel 2).

Om half zeven klauter ik uit mijn bed zodat ik om acht uur paraat sta op de werf. Rond kwart na negen komen de mannen van Eandis toch nog opdagen. Tof!
Na een korte inspectie van de aansluitplaat starten de mannen meteen met de graafwerken voor het te warm wordt. Ik hoor een van hen al zeggen dat 'ze' —waarschijnlijk die achterliggende dienst— een en ander niet hebben meegegeven. Het gaat om een paar stukken voor de gasaansluiting. De man belooft al meteen dat hij daarvoor morgenvroeg zal terugkomen. Ik vraag gelijk of dat rond negen uur past voor hem. Dan hoef ik me niet te haasten.

Tegen de middag zijn de werklui klaar. Voor ik het goed en wel besef zijn die mannen zonder veel te zeggen vertrokken. Als ik even later hun werk bekijk, moet ik even slikken. De professionals hebben wel wat steken laten vallen:
- De elektriciteitsmeter is vervangen door een exemplaar met een heel andere meterstand. Lijkt erg bizar bij een meter die nog geen jaar gediend heeft. Ook vreemd dat ze die bestaande meter naar hun wagen brengen om er daar een andere uit te halen en die naar binnen te brengen. Benieuwd wat ons dat binnenkort zal kosten bij de afrekening.
- De elektrische kabel is (samen met de coax kabel) door de bocht van de teledistributie gestoken. Waarom zijn we dan verplicht die f***ing energiebocht te voorzien als die professionals zich er niets van aantrekken. Dan hadden we net zo goed drie aparte bochten kunnen plaatsen, wat veel gemakkelijker en goedkoper was geweest.
- De wachtbocht voor gas in de werkput die aansluit op de energiebocht hebben ze losgekoppeld en simpelweg opzij gegooid. Alsof dat allemaal niets kost. Waarom doen we ook al die moeite?
- De aansluiting op de gasleiding aan de straatkant ligt nog open. De werkput die onze vrienden hebben gegraven ligt daar open en bloot op nog geen meter van de straatkant. Lijkt me niet bepaald een veilige situatie. Ze hadden op zijn minst die put kunnen afbakenen. Wat zou onze veiligheidscoördinator daarvan vinden?

Of heeft het misschien te maken met die ontbrekende stukken waarvoor ze morgen nog eens langskomen? En is het niet de moeite alles proper (en veilig) achter te laten?

2 opmerkingen:

tinneke 't nichtje zei

ai ai ai...

Anoniem zei

de reden waarom ze de energiebocht openbreken van de gas
is omdat er andere materiaalen buitenshuis en binnenshuis(onder de fundering) moetten gebruikt worden
deze moetten natuurlijk aan elkaar gekoppeld worden,vandaar het openbreken van de wachtbuis
en de vervanging van de meter kan zijn omwille van het feit dat de oude meter wrs niet zal kunnen terugdraaien(preventief vervangen omwille van mogelijke zonnepanelen in de toekomst)dat ze 2 kabels door 1 wachtbuis steken is niet correct inderdaad...